Efficiënter maken van de processen

Zonder processen is er geen organisatie. Omdat bedrijfsprocessen zo belangrijk zijn is het altijd aan te raden om te kijken naar wat er verbeterd kan worden. Dit is voornamelijk het geval wanneer bepaalde processen een te lange looptijd kennen en er veel arbeidscapaciteit wordt verspild.

  1. Continuïteit
    Processen binnen de organisatie zijn de bouwstenen waarmee de strategie moet worden gerealiseerd. Deze processen zijn een samenhangend geheel van middelen en voorzieningen. Bijvoorbeeld informatie en communicatie voorzieningen en medewerkers die werkzaamheden uitvoeren.
  2. Organisatiestructuur
    De structuur van de organisatie moet worden ingedeeld naar de belangrijkste persoon waaruit coördinatie nodig is. Een procesarchitectuur kan helpen om de procesafstemming, eenheden binnen de organisatie en systeemondersteuning te optimaliseren.
  3. Zelfkennis
    Als organisatie dient er begrip te zijn van uw bedrijfsprocessen en hoe dit loopt. Waar zitten overdrachtsmomenten en de mogelijke knelpunten? Zonder zelfkennis is er geen verbeteringsmogelijkheid.
  4. Flexibiliteit
    Flexibiliteit speelt een steeds grotere rol voor de ontwikkeling van middelen en voorzieningen. Welke bedrijfsprocessen zijn van groot belang, op welke plekken is de flexibiliteit extra vereist en op welke verschillende manieren kan dit gerealiseerd worden? Dit zijn vragen waar u zich als organisatie mee bezig kunt houden op weg naar een verbetering in processen.