‘Een eigen app is hét middel om je toegevoegde waarde te tonen’

Onder het label Assurantie Apps biedt softwarebedrijf Business Apps een platform waarmee intermediairbedrijven hun eigen app kunnen laten ontwikkelen. Volgens directeur en oprichter Hans Donkers is een goede app in de communicatie met de klant tegenwoordig essentieel: “Je kunt de waarde van je eigen merk ermee vergroten en je biedt de klant service en efficiency.

Business Apps is al jaren actief met het ontwikkelen van apps voor bedrijven. “Wij zagen de opmars van mobiele apps, vooral bij bedrijven die een band willen opbouwen met hun doelgroep en hun klant willen betrekken bij het primaire proces”, legt Donkers uit. “Bedrijven willen wat doen aan branding en daarnaast efficiency bieden aan de klant. Wij bieden een standaard softwareplatform met bouwstenen waar we snel een app mee kunnen ontwikkelen.”

Koppelingen

Een app moet niet zomaar een mobiele brochure zijn, zegt Donkers. “Het is belangrijk dat de app ook echt iets doet. Daarvoor zijn koppelingen nodig, zodat de klant daadwerkelijk betrokken wordt bij het proces.” Hij geeft als voorbeeld Gym Apps, waar Business Apps al jaren mee actief is. “Leden van fitnessclubs kunnen met onze app lessen reserveren en de resultaten van hun activiteiten bekijken. Daarna zijn we ook apps gaan maken voor zwembaden en –scholen. In deze segmenten zijn we marktleider. Onze apps worden vaak gebruikt omdat wij op relevantie focussen.”

Merkwaarde vergroten

Voor het intermediair is het creëren van eigen toegevoegde waarde en het communiceren ervan essentieel, zegt Donkers. “Met een app kun je jouw eigen merk waarde meegeven. Bovendien zit de toegevoegde waarde in de bundeling van functies. Er zijn veel verschillende losse tools waarbij de tool centraal staat en niet de adviseur. Die zit er niet op te wachten om klanten met allerlei tools te voeden, die niet hun eigen merk uitstralen. Wij willen met ons platform die toepassingen bundelen in een mobiele hub, van waaruit je schade kunt melden, informatie over je verzekeringen kunt bekijken en contact kunt opnemen met je adviseur.”

 Tijdelijke dekking

Daarvoor zijn koppelingen met administratiesystemen nodig. “Daar werken we nu aan, zodat we onder andere polisinformatie kunnen ontsluiten en processen efficiënter kunnen maken.” Donkers geeft een voorbeeld: “Stel dat een klant in het weekend een auto koopt. Dan heeft hij tijdelijke dekking nodig. Dat is voor een adviseur lastig. Maar als die klant in de app de juiste formulieren kan uploaden en zorgt dat de benodigde informatie binnenkomt, wordt het een stuk makkelijker. Dat geldt ook voor het melden van schade, waarbij foto’s direct vanaf de telefoon verstuurd kunnen worden. Ook het mobiel leveren van documenten is op een andere manier relevant. Mensen openen in verband met cybersecurity tenslotte steeds minder bijlagen bij e-mailberichten.”

Content splitsen

Een app is een belangrijke tool voor communicatie met de klant. “Maar er zijn meer kanalen: je moet bijvoorbeeld ook een website bijhouden. Daarom hebben we een contentmanagementsysteem ontwikkeld dat heel eenvoudig is. Daarmee kun je jouw website, de app, Facebook en Twitter tegelijk bijhouden.”
Op de website van een financieel adviseur wordt vaak een bom van informatie over de klant uitgestort, zegt Donkers. “Maar de mensen die je al kennen, willen niet naar je website. Daar komen vooral de mensen die zich oriënteren. De website moet daarom vooral commercieel zijn en gericht op conversie. Die conversie wordt lastiger als de prospect verzuipt in de informatie. Door content te splitsen, kun je efficiënter werken. Gebruik je website voor nieuwe business en je app voor de bestaande klanten.”

 Toekomst

Juist bij dit soort toepassingen is het van belang dat er doorontwikkeling plaatsvindt. Door de omvang en schaalgrootte van de organisatie kan Assurantie Apps dat bieden, zegt Donkers. “Wij willen op regelmatige basis nieuwe functies ontwikkelen en lanceren. Hierbij kun je denken aan het automatisch uploaden van hypotheekdocumenten, het oversluiten van polissen of het betalen van openstaande posten. Hiermee bieden wij het intermediair een toekomstbestendig communicatiekanaal.”

Originele interview is afgenomen in samenwerking met am: en is hier te vinden.