Facebook bedrijfspagina: veranderingen

Begin 2018 kondigde Facebook aan wijzigingen door te voeren in het nieuwsoverzicht. Opnieuw wordt er gepoogd berichten beter te rangschikken. Hierin krijgen ditmaal personen voorrang tot bedrijven en nieuwsberichten. Hiermee wilt oprichter Mark Zuckerberg terug gaan naar de oorsprong van het platform: contact houden met echte vrienden. Iets minder voor bedrijfspagina’s, zoals die van u. Wat gaat er veranderen en hoe kunt u communiceren via Facebook als bedrijf het beste insteken?

Nieuwe algoritme

Met het nieuwe algoritme komen statusupdates van bedrijven en andere pagina’s minder hoog in de tijdlijn te staan dan voorheen. De prioriteit wordt als het ware van deze berichten verlaagd, waarbij die van persoonlijke pagina’s worden verhoogd. Een van de redenen die Zuckerberg voor deze aanpassing geeft is dat passieve berichten een negatief effect hebben op gebruikers. Waarbij berichten die vrienden delen, liken of op reageren positiever worden ontvangen.

Daling in bereik

Door deze veranderingen in het algoritme zal content van bedrijven minder snel zichtbaar zijn in de tijdlijn van gebruikers. Met name berichten van bedrijven die weinig tot geen reacties krijgen zullen de verandering het hardst merken. Er wordt verwacht dat het organische bereik van berichten van bedrijven op Facebook verder gaat dalen. Om uw doelgroep op Facebook te bereiken moet u als bedrijf meer geld en tijd in gaan steken om berichten betaald te promoten. Posts waar veel op gereageerd wordt worden nog wel meer organisch weergegeven. Daarbij betekent deze verandering ook dat directe en zeer belangrijke berichten voor uw volgers beter niet (meer) via Facebook kunnen worden gecommuniceerd. De kans dat uw volledige doelgroep dit leest is namelijk klein.

Onderdeel communicatie

Erg efficiënt is het platform dus niet om direct te communiceren met uw klanten. Om nu meteen uw Facebook bedrijfspagina op te zeggen, is dan weer het andere uiterste. Voor naamsbekendheid en onderdeel van uw communicatiemix is het nog steeds een fijn platform. In ons volgende artikel geven we u een aantal tips voor het gebruiken van uw Facebook bedrijfspagina.

Een eigen app!

Wist u dat Facebook een van de vele platformen is die u aan een eigen app van Assurantie Apps kunt koppelen? Zo heeft u al uw communicatie en informatie voor klanten in één handig overzicht staan! Meer informatie over wat een eigen app voor uw organisatie kan betekenen? Bekijk de functionaliteiten.