Potentiele klanten online overtuigen? Tips om uw website uitnodigend te maken!
We hebben het al vaker gezegd: “uw website is uw online visitekaartje.” Hiermee laat u zien wie u bent en wat u voor de bezoeker van de website kunt betekenen. Het is daarnaast enorm belangrijk dat uw website overzichtelijk is en dat direct duidelijk is wat u voor potentiële klanten kan betekenen.
In dit artikel delen we tips om de inhoud van uw website uitnodigend te maken voor bezoekers.
Wat wil een bezoeker weten?
Denk vooraf na waarom een potentiële klant uw website bezoekt en wat deze van uw organisatie wilt weten. Geef antwoord op de volgende vragen en verwerk deze in uw website:
– Wie ben ik?
– Wat doe ik?
– Waarom ben ik de juiste persoon?
– Waarom ben ik te vertrouwen?
– Hoe ben ik te bereiken?
Vertel in 5 regels wat u doet
Wanneer een potentiële klant uw website bezoekt, moet binnen 5 seconden duidelijk zijn wat u doet en waarom dit voor de bezoeker relevant is. Vat in 5 regels samen wat u doet, waarom u uniek bent en wat u te bieden heeft. Dit is de kern van uw website, en helpt u om de rest van uw website beter in te richten.
Denk goed na over uw ‘tone of voice’, hoe wilt u online overkomen? Kiest u voor een informele aanpak of juist een zakelijke? Zorg ervoor dat dit past bij de uitstraling van uw organisatie.
Call to action: bepaal wat bezoekers doen
Wanneer u denkt aan het doel van uw website, dan denkt u waarschijnlijk aan informeren. Maar is dat wel het echt doel? Uiteindelijk wilt u toch dat bezoekers contact met u opnemen of een offerte opvragen? Zorg ervoor dat het voor de bezoeker duidelijk is wat u wilt wat de bezoeker doet. Dit kan door middel van Call to action buttons.
Zorg dat deze buttons duidelijk zichtbaar zijn. Kies voor een opvallende kleur en laat deze terugkomen op meerdere pagina’s. Consistentie is hierin enorm belangrijk, ga niet 10 verschillende knoppen plaatsen met verschillende acties. Kies dus voor 1 of 2 belangrijke acties en houd het simpel.
Kies voor een duidelijk menu
Door het menu van uw website te lezen wilt u al een impressie geven wie u bent en wat u doet. Een voorbeeld zou kunnen zijn:
Home – Hypotheken – Verzekeringen- over ons – contact
Door alleen dit menu te lezen weet een bezoeker meteen wat u aanbiedt (hypotheken en verzekeringen), wie u bent (over ons) en welke actie ze kunnen ondernemen (mailen of bellen via contact)
Laat zien waarom uw kantoor zo goed is!
Plaats testimonials van tevreden klanten op uw website. Dit kunnen korte quotes zijn waarin een klant aangeeft waarom zij zo tevreden zijn met uw geleverde diensten. Ook kunt u hier krantenartikelen, interviews of tv optredens plaatsen. Richt u zich op de zakelijke markt? Toon dan een lijst met logo’s van bedrijven die klant bij u zijn. Dit helpt allemaal om te laten zien dat uw organisatie te vertrouwen en geloofwaardig is.
Toon de gezichten achter de website
Tegenwoordig is het enorm belangrijk om het gezicht achter de website te laten zien. Werk niet met standaard stockfoto’s maar laat foto’s zien van uw kantoor en uw medewerkers. Plaats een teamfoto op de over ons pagina en laat medewerkers zichtzelf voorstellen. Dit maakt uw bedrijf persoonlijker en toegankelijker.
Houd het laagdrempelig
Wanneer de bezoeker van uw website overtuigd is van uw kantoor en contact wilt opnemen is het belangrijk dat de drempel laag is en dit eenvoudig is. Wilt u dat ze een contact formulier invullen? Plaats dan op verschillende pagina’s een contactformulier of een call-to-action button (zie de button hieronder) welke direct linkt naar een contactformulier. Zorg ervoor dat bezoekers niet moeten zoeken naar een manier om contact op te nemen, maar dat dit direct zichtbaar is.